Kunde: Nordlaks

kampanje:   Havfarm 1

annonsering: tu.no, ilaks.no, db.no, blv.no og vol.no

HAR ALDRI HATT SÅ MANGE SØKERE

Nordlaks skulle utlyse seks helt forskjellige stillinger i samme kampanje, og de ønsket hjelp til en interessetriggende mediestrategi. Resultatet ble flere søkere enn noen gang!

Medierådgiver: Anne-Lene Spanthus 
Grafisk Design: Line Løvaas

For å oppnå bærekraftig utvikling av havbruksnæringen, har Nordlaks i 2019 gått i gang med et stort byggeprosjekt: Havfarm 1.

Med et så imponerende og omfattende prosjekt som Havfarm 1 er, er det også essensielt med gode og kvalifiserte ansatte. Med det kom Jobbsys inn i dette prosjektet. Det skulle utlyses seks forskjellige stillinger, alle med helt forskjellige typer arbeidsoppgaver og kandidatprofiler. 

– Når det er så mange forskjellige kvalifikasjoner og profiler som skal inn, er det om å gjøre å trigge til å lese om selve prosjektet og holde interessen for Havfarm 1 oppe, forteller vår byråleder Anne-Lene Spanthus.

ANNONSERING

Vi utarbeidet en mediestrategi hvor stillingene ble spredt på forskjellige plattformer.

De tekniske stillingene ble via vårt samarbeid med tu.no publisert på deres portal – og ilaks.no var også en strategisk portal som ble valgt med tanke på bransjen. Kandidater med erfaring fra nettopp slike prosjekter var målgruppen – og de vi mest sannsynlig kom til å treffe med disse kanalene.

– I tillegg til å spisse inn mot relevante plattformer, ønsket vi også å nå bredt for å holde interessen for Havfarm 1 oppe. Derfor gikk vi også for Dagbladets mobilapp.

Spanthus forklarer at Dagbladet leses av personer over hele landet og har en god synlighet på forsiden av nettavisen i tillegg til gjennomgående artikkelsider. Hun forteller også at samtidig som vi gikk bredt ut med Dagbladet, sørget vi også for en lokal dekning med annonse både på trykk i Bladet Vesterålen og digitalt både på blv.no og vol.no.

Vi sørget for en bred dekning via Dagbladets mobilapp, men hadde også en lokal dekning med annonse både på trykk og på nett hos Bladet Vesterålen.

Anne-Lene Spanthus, byråleder i Jobbsys.no

KREATIV UTFORMING

På kreativt team hos Jobbsys var det senior grafisk designer Line Løvaas som fikk oppgaven i å lage bannere som skulle trigge målgruppen til å lese mer. 

– Nordlaks har modernisert manualen sin i forkant av dette prosjektet, så jeg fikk tildelt noen eksempler på hvordan de ønsket innrykket i avisen og bannerne med riktig bruk av logo, farger, bilder og “tone of voice”, sier Løvaas.

Hun forteller at Nordlaks i forkant av stillingsutlysningen laget film og teasere for å øke interessen. 

Fokuset var derfor å fortsette det gode arbeidet som hadde blitt lagt ned og sørget for at resultatet av bannerne ble en forlengelse av det som allerede hadde vært ute fra før.

-Problemstillingen for denne casen var å fenge mange stillinger og samtidig fortelle om dette prosjektet som Nordlaks er så stolte av, på liten plass. 

Hun forteller videre at ved å bruke inngangen “vil du være med å skape fremtiden sammen med oss?” fikk ordlyden frem stoltheten for prosjektet, samtidig som det ville trigge seeren til å være med på noe som er helt nytt og spennende, enten det er som kokk, matros, ROV, havtekniker, navigatør, operatør eller driftsleder.

Det å finne riktig “tone of voice” er essensielt for slike bestillinger som denne.

Line Løvaas, senior grafisk designer i jobbsys.no

RESULTATER

Kampanjen ble vellykket: Nordlaks forteller at de aldri har hatt et så stort antall søkere til noen stillinger! Og ikke bare var antallet søkere stort – men alle var veldig godt kvalifiserte.

Særlig i omfattende kampanjer som denne er det spennende å se utfallet av å tenke litt nytt, og unngå de mest tradisjonelle plattformene for stillingsannonser.

Anne-Lene Spanthus, byråleder i jobbsys.no

Nysgjerrig på hva vi kan gjøre for din jobbutlysning?

Ta Kontakt

LES FLERE CASER

Maarud rekruttering
Kongsberg Kommune - Rektor og PPT-leder