Kunde: norges sjømatråd

kampanje:   trainees

annonsering: Facebook, snapchat og google

DOBLET ANTALL SØKERE

Levende bilder, en god visuell profil og flere spennende plattformer ble oppskriften på knallsuksess da Norges Sjømatråd skulle finne seg nye Trainees.

Medierådgiver: Anne-Lene Spanthus
Grafisk Design: Athanasia Siamos
Etterredigering video: Ida Elise Østberg

Vi har samarbeidet med Norges sjømatråd i mange år og har hatt spennende kampanjer på stillingsutlysninger. Da de i våres skulle søke etter nye trainees, satset vi på flere plattformer for annonsering.

– Vi diskuterte litt frem og tilbake, men landet på å satse på sosiale medier med stor bredde og tyngde; med fokus på å kunne trigge interesse i løpet av sekunder, forteller Anne-Lene Spanthus, byråleder i jobbsys.no

Hun legger til at det alltid er like givende og spennende med rådgivningssamtalen i starten av en kampanje, for å få kartlagt hvem vi ønsker å treffe og hvordan vi skal nå dem.  


Anne-Lene Spanthus 

Byråleder – medieinnkjøp

469 32 591als@jobbsys.no

– Målgruppen for kampanjen var studenter og unge voksne, så valget på sosiale medier ble naturlig. I tillegg ville vi lage en bannerkampanje på Google, som har en god bredde og synlighet, forteller Spanthus.

Norges sjømatråd ønsket å nå ut til regioner og områder hvor de hadde rekruttert fra før, og ikke minst nå ut til stedene som hadde utdanningsløp som passet konsernet.

– Det var viktig å sørge for nå bredt ut denne runden. Derfor satte vi sammen en rekrutteringskampanje med et bredt spekter av kanaler og møteplasser, forteller kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug fra Norges sjømatråd.

ANNONSERING

Kreativ avdeling hos Jobbsys.no fikk tilsendt godt råmateriale for å lage kampanjen. Denne gangen satset vi på plattformene snapchat, facebook og Google Display: en god miks både for å treffe målgruppen og for å tenke visuelt.

-Jeg brukte tid på å besøke hjemmesiden deres og andre flater hvor de bruker designmanualen sin for å best mulig ivareta denne, forteller vår grafiske designer Athanasia Siamos.

Hun forteller videre at fokuset også lå på at målgruppen var unge voksne og studenter – grupper som er mye på sosiale medier. Derfor gjaldt det å lage annonser som var rett på sak og fanget oppmerksomheten til målgruppen. Fargene som hører til profilmanualen til Norges Sjømatråd ble brukt for å ivareta avsenderidentitet.

Etter å ha utarbeidet bannere, ble det nok en idémyldring på kreativt team. Norges sjømatråd hadde nemlig en reklamevideo de også ville bruke i annonseringen. Kunne vi finne optimal bruk av denne i kampanjen?

-Vi erfarer at levende bilder og bevegelse har en stor effekt på sosiale medier, og med litt klipping og liming i Adobe Premiere laget vi en versjon av reklamefilmen, som originalt var på 30 sekunder. Den ble klippet ned til ti sekunder – og voilà, så hadde vi en videosnap! Forteller Ida Østberg fra kreativt team.

Med videosnap og seks forskjellige banner satte vi i gang kampanjen, segmentert mot målgruppen.

– vi rettet også segmenteringen mot særskilte utdanningsløp på forskjellige universitet og høgskoler. Målet var å øke antall trainees-kandidater i år opp mot sist år, og det klarte vi, sier Spanthus.

RESULTATER

Det viste seg at vi hadde truffet blink: Norges sjømatråd fikk doblet antall søkere sammenlignet med fjoråret!

– Vi pustet nytt liv i hva vi kommuniserte, vi utarbeidet veldig gode aktiviteter for stand på messer – og vi var bevisste på hva som gjør Sjømatrådet til en attraktiv arbeidsplass. Dette, sammen med vårt samarbeid med jobbsys.no, gjorde at vi nådde ut til mange spennende, gode søkere av høy kvalitet.

Både vi på Jobbsys.no og Norges sjømatråd er enige om at vi lever i en spennende tid med unike muligheter for å nå de aktuelle kandidatene på plattformene hvor de faktisk er.

– Vi gleder oss til å fortsette å utfordre oss selv og vårt publikum på de ulike plattformene for å vise fram vår arbeidsplass og de mulighetene som ligger der, avslutter Skaug.

Athanasia Siamos fra kreativt team sørget for et spenstig design på bannerne, samtidig som profilmanualen til Norges Sjømatråd ble ivaretatt. 

 

Lurer du på hvilken strategi som er best for din bedrift?

Ta kontakt med oss for en uforpliktet prat!

+47 33 00 28 00
post@jobbsys.no